předchozí další 

A1 contest, Dlouhé Stráně


Tečky a čárky jako kapky deště a sluneční paprsky

Rekordně teplý říjen dával naději na účast v Marconiho Memoriálu z Dlouhých Strání. Ostatně, nebylo to poprvé, již před lety jsme se těšili, že vyjedeme na kopec ještě v listopadu, leč tehdy naše naděje uťal svým prvním dnem nemilosrdný listopad. Předseda v předstihu, co kdyby, vyjednal povolení k vjezdu, nezbývalo tudíž nic jiného a menšího, než sestavit posádku a doufat, že nepřijde kalamita. Předpověď počasí se vyvíjela tak, že se na první listopadový víkend počasí na horách sice prudce zhorší, leč naděje, že v neděli bude předpisově nádherně, stále žila.

Sestavit posádku bylo velmi jednoduché. Ondra zářil nadšením, jak jsem z našich telefonických rozhovorů neklamně poznal, v klubu naopak všichni jen kulili oči, co je to za nápad, takže sestava byla jasná. Ondra, Šárka a já. Jeden karavan, dvě auta, stožár, dvojče, PA a obvyklá bižuterie kolem. Z ostatního pak pršíplášť, galoše, proviant, schlafsack a spousta čaje k zahřátí. Upekli jsme štrůdly a krkovičky, ani tvargle nechyběly, bašta zajištěna.

Vyrážím tedy v sobotu časně ráno z klubu sám, čeká mě poněkud nudných 170 km vlažným tempem s karavanem, zajížďka přes Postřelmov a Chromeč, s úkolem vyzvednout na velínu povolení a "klíče". Skupinka z OK1 to má zábavnější a pestřejší, musí svých 200 km pečlivě naplánovat tak, aby trakční baterie nebyla vybitá a zvládla trasu co do vzdálenosti i co do masivního převýšení.

Sestavení stanoviště i pracoviště nám jde od ruky, svižným tempem zvládáme většinu činností v čase bez intenzivního deště. Předpověď ale byla vskutku přesná, pár kapek schytáme i tak. Jakmile máme venku hotovo, zatápíme v karavanu a sušíme, souběžně si dáváme oběd.



Těsně před závodem zběžně kontrolujeme techniku, vše zdá v pořádku. Závod začíná, spojení začínají - pomalým tempem - přibývat. Brzy se ukazuje, že příjem je o poznání slabší, zdaleka neslyšíme vše, co obvykle, některá "standardní" spojení jsou vyloženě utrpením. Protistanice, které nás znají, jsou také nervózní, slyší nás pefektně, my však požadujeme opakování zprávy, což není obvyklé. Podezření padá na TCVR TS-790E. Je po výměně TCXO a nelze vyloučit jeho další závadu. Vyměňujeme jej za FT-847. Situace je podobná, avšak vestavěný LNA trochu pomáhá. Až po dlouhých hodinách identifikuji "závadu" v chybně nastavené konfiguraci PA. Posloucháme na přeslech kontaktů. Chybu opravuji a od té doby jede vše stoprocentně. Ozývá se nám také OK2O, že jsme docela dost slyšet. Vyjasňujeme si, že jsme opravdu blízko a že spojení, která děláme v jejich směru, je ruší. Naštěstí máme vzájemné pochopení a situace se tak vyřeší. Bezproblémová je i koexistence s OK6M na Pradědu. Jaký je to rozdíl oproti těm stanicím, které se do nás různými komentáři sterfují, ale rozumná řeč s nimi bohužel není.

Přetrpím noc u rádia, telegrafní tečky se mi slévají s bušením dešťových kapek. Dolévám benzín do centrály a sleduji, jak se obloha postupně čistí, předpověď nezklamala, těším se na neděli. K ránu přichází k dvoupádlovému veslu Ondra a začíná koncert. Rube jedno spojení za druhým, přitom se kochá úsvitem a nádherným ránem. Jasná obloha přinesla ranní mrazík s námrazou, která na odvrácené straně vůbec nerozmrzne. Sluneční paprsky jsou jako telegrafní čárky a doplňují obraz A1 contestu k úplnosti. Všudyavždypřítomný vítr se uklidnil natolik, že hladina v nádrži byla úplný "olej". Šárka chystá tradiční a skvělou snídani, na které si pochutnáme všichni.

Do konce závodu vysílá hlavně Ondra, daří se pěkná spojení, mj. tradičně do LZ cca 900 km, 2x F, 14x I, avšak ztrátu z prvních hodin se nám již nepodaří dohnat. Závod uzavíráme s 262 QSO a cca 83 tis. body, spokojeni nejen s výsledkem. Ve tři vypínáme a v rychlosti balíme, poslední společné kafe (za tmy) u nabíječky v Šumperku. Ondru se Šárkou čeká ještě zastavení v HK, mě už jen stejně nudných 170 km zpátky domů. Byl to super víkend. Jsem rád, že jsme se společně setkali, zazávodili a udělali radost protistanicím. Těším se na opakování příště!

 

Technika:

Band RIG PA ANT
144 MHz TS-790E/FT-847 budič + PA 2x GI7BT - 750W ANT 2x 10el DK7ZB

Výsledky:

Band QSO Points ODX
144 MHz 262 83789 LZ2T, 898 b.

Jaromír
24.11.2022